Wednesday, September 29, 2010

Overgangen til Windows 7 gjennom en brukers øyne!

Jeg var nylig på forretningsreise, og på vei hjem stoppet jeg for å ta en kaffe. En opprørt kar på nabobordet fanget umiddelbart oppmerksomheten. Frustrasjonen lyste, og han syntes nær ved å helle kaffekoppen over PC-en. For få dager siden hadde han fått oppgradert PC-en til Windows 7 (W7). Han likte utseendet og opplevelsen, PC-en var raskere, og hadde flere nye flotte funksjoner. Men dessverre fungerte ikke alt som før.



Han fortalte at gårsdagen ble en katastrofe. Det startet før lunsj da en kollega ringte og påminnet om et viktig møte med en potensiell kunde. Han hadde helt glemt avtalen - og det hadde aldri skjedd før. Han fikk alltid påminnelser fra både PC og mobiltelefon 1 time og 45 minutter før kalenderavtalene, noe han var helt avhengig av i en travel hverdag. En gang hadde en IT-kollega vist hvordan man tilpasser Outlook, og de hadde lagret disse standard påminnelsene. Etter W7 ble installert fungerte ikke dette lenger.



Allerede sent ute løp han til kontoret, logget på PC-en og åpnet kundens tilbudsdokument. Det manglet bare noen få linjer. Han begynte redigeringen, men oppdaget at Word stadig forandret mange av ordene automatisk mens han skrev. Dette hadde skjedd en gang for lenge siden, men løste seg ved å tilpasse stavekontroll og autokorrektur funksjonen – ett eller annet sted.

Over tid hadde han gjort mange slike tilpassinger og endringer. Det gjorde hverdagen enklere og han ble mer effektiv. Nå var alt borte. Til slutt valgte han stavekontroll. Men nå var alle tekniske begrep og ord, som han selv hadde lagt til i ordlisten også vekk. Det var ikke tid til å gjennomgå alt dette manuelt, for nå var han virkelig sent ute.

Han klikket på utskrift, slengte PC-en i sekken og løp forbi skriveren på vei ut. Men hvor var utskriften? Stresset og frustrert startet han PC-en igjen, logget på og åpnet dokumentet. Denne gangen gikk han via menyene fil og skriv ut for å velge skriver manuelt. Nå måtte han søke etter skriveren i en jungel av alle slags betegnelser. Heldigvis oppdaget han en merkelapp på skriveren; "Salg_PRT064032". Etter noen minutter fant han en skriver med samme navn. Lettet, men fortsatt stresset valgte han utskrift, grep dokumentene og spurtet ut døren.



Kollegaen ventet utenfor, og bilen var i bevegelse før han hadde lukket døren. Det var en viktig avtale og mye stod på spill. Tilbudsdokumentet var fremdeles varmt fra skriveren. Han kikket gjennom sidene, og skjønte at noe hadde gått fryktelig galt. Alle sidene var av svært dårlig kvalitet. Papirene var matte, og bedriftens tillitsvekkende logo og sirlige brevhoder manglet. Hvordan kunne dette skje? For tilbudsdokumenter hadde alltid utskriften kommet fra papirskuffen med riktig papir. De var svært nøye med dette og benyttet alltid papir med glans, høy kvalitet og innpreget logo for viktige tilbud.

Så her satt han men bilen suste avsted. Stresset, forsinket og usikker på både innhold og kvalitet i tilbudet som skulle presenteres. Han ble uvel, varm – og det siste tilbudet trengte var svettemerker. Som vi skjønner gikk ikke dagen særlig bra. En snau time etter kundemøtet ringte salgsdirektøren. Han ble beordret om å ta første fly og møte på hovedkontoret neste dag. Og her var han nå...


W7 kan være en stor overgang for brukerne. Operativsystemet har mange fordeler og forbedringer, men det finnes fallgruver. At brukerne får sine data og programmer tilbake etter migrering er en god start. Men dersom brukerens individuelle tilpassinger, preferanser og konfigurasjoner utelates – kan overgangen bli som i denne historien.

En PC blir personlig over tid. De aller fleste tilpasser sin kalender, sine notater, diverse innstillinger i programvare som MS Office, økonomisystemer, Web-lesere, selve skrivebordet, skrivere osv. I tillegg til at det forenkler hverdagen blir brukerne mer produktive. Det er også en viktig trivselsfaktor.

Når du planlegger innføring av W7, må brukerperspektivet tas med. Ved å virtualisere brukernes innstillinger, tilpasninger og konfigurasjoner – separeres de fra applikasjoner og operativsystem. Dermed kan slike tilpassninger følge brukeren uavhengig av klient og OS. På denne måten blir det enkelt å innføre Windows 7 samtidig som brukerne beholder sine personlige arbeidsflater.

Hvordan vil overgang til Windows 7 påvirke produktivitet og helpdesk belastning i din virksomhet?

No comments:

Post a Comment